Alles wat je aandacht geeft, groeit... en blinkt!

Wie zijn de Buurtblinkers?

Buurtblinkers heeft een team van 20 vrijwilligers. Deze vrijwilligers geven bijles en/of helpen de kinderen bij het maken van de wijkkrant. Momenteel krijgen 40 kinderen per week individuele begeleiding.
Profielfoto Frederike

Frederike Diepenbroek

Coördinator

Van oorsprong ben ik leerkracht en het leek me heel fijn om mijn ervaring in te zetten voor mijn eigen, mooie wijk Lombok. In Lombok en omringende wijken wonen veel kinderen die ondersteuning kunnen gebruiken op het gebied van de Nederlandse taal. Met veel aandacht en persoonlijke begeleiding kunnen deze kinderen echt verder geholpen worden en een eerlijke kans krijgen in onze maatschappij. Vanuit die gedachte heb ik Buurtblinkers in 2017 opgericht.

Het geeft me enorm veel voldoening als een kind met gulzige ogen voor onze boekenkast staat om wéér een nieuw boek te lezen. Ook vind ik het geweldig om te zien hoe sterk een band kan worden tussen een kind en de vaste begeleider. Voor de vrijwilligers is het heel dankbaar werk om een kind vooruit te helpen en te zien opbloeien. Onze wijkkrant is een heel uitdagende manier voor de kinderen om bezig te zijn met taal en tegelijkertijd een verbindende factor in de wijk. Ik word erg blij als ik zie hoeveel zelfvertrouwen de kinderen krijgen van het maken van deze krant. Buurtblinkers heeft een sterk team van positieve, kundige vrijwilligers, enthousiaste kinderen, betrokken ouders en een ondersteunend bestuur.

Ik ben er trots op om met z’n allen de kinderen en de buurt te laten blinken!
1634214426715

Joosje Raaff

Coördinator

Sinds begin dit schooljaar ben ik bij Buurtblinkers aan de slag. Ik verzorg de voorleesmiddag en de huiswerkklas op de woensdag én de bijles op vrijdag.

 

Mijn achtergrond is toegepaste psychologie en met die kennis hoop ik de kinderen een steuntje in de rug te bieden. Ook neem ik de kennis mee die ik heb opgedaan bij mijn vorige werkgevers. Ik heb huiswerkbegeleiding gegeven waarbij ik voornamelijk een coachende rol had. Dit wil zeggen dat ik kinderen hielp bij de manier waarop ze leerden en ze ondersteunde bij plannen. Hier heb ik gezien dat veel kinderen extra hulp kunnen gebruiken. Op school is het niet altijd mogelijk om elk kind de juiste hulp te bieden. Als docent moet je met 30 verschillende persoonlijkheden rekening houden en tegelijkertijd de kwaliteit van onderwijs waarborgen. Dit is erg lastig. Ik vind het dan ook fijn om te zien dat kinderen bij Buurtblinkers die extra hulp op een laagdrempelige manier kunnen krijgen. Daarbij krijgen ze een uur onverdeelde aandacht en dat kan een mooie band opleveren tussen kind en begeleider.

 

Verder ben ik jongerencoach en geef ik trainingen over psychologische thema’s op scholen. Dit kan o.a. gaan over het omgaan met stress en tegenslagen, veerkracht en positieve psychologie. Ik merk dat er bij veel jongeren behoefte is aan psychologische ondersteuning. Ook daar is ruimte voor bij Buurtblinkers. Eén van de belangrijkste waarden bij Buurtblinkers is dat er een goede band ontstaat tussen het kind en de begeleider én dat de kinderen zich op hun gemak voelen bij ons. Gelukkig lukt dit en komen kinderen met plezier naar ons toe.

pasfoto blokker

Teri van der Heijden

Coördinator
Toen ik net in Lombok was komen wonen, werd ik al snel verrast door de Buurtblinker in de bus. Een echte wijkkrant, door kinderen gemaakt – ik vond het geweldig. Als journalist leek het me ontzettend leuk om daaraan mee te werken. Sinds 2024 help ik de kinderen en de vrijwilligers met het bedenken en uitvoeren van hun plannen: op onderzoek naar het laatste nieuws uit de wijk, interviews doen met bewoners met een bijzonder verhaal, illustreren, fotograferen. Elke vrijdagmiddag werken we met elkaar aan artikelen voor de krant, die vier keer per jaar uitkomt.

Sinds 2013 werk ik bij NRC, dat vooral gericht is op nationaal en internationaal nieuws. Na tien jaar had ik zin om ook in mijn eigen wijk aan de slag te gaan. De Buurtblinker is lokaal, verbindend en een kans voor kinderen om hun stem te ontwikkelen en te merken dat ze die kunnen en mogen laten horen. Het geeft energie om te zien hoe ze zich bijvoorbeeld voorbereiden op een (spannend) interview en vol zelfvertrouwen zijn als het goed is gelukt. En ik herken de trots die ze uitstralen als ze hún verhaal vervolgens in de krant zien staan – klaar om door zoveel mogelijk mensen te worden gelezen.